Att vara på luffen är KUL

Tolv timmar kvar på kanadensisk mark. Jag kan inte direkt säga att jag har lust att åka hem, men det får bli så ändå. På måndag är det arbetsdag igen.

Kl 09.30 i morgon lyfter Air Canada mot Toronto. Jag har bokat mig från hotellet med deras transport kl 07.15. Målet är att vakna till liv vid 5-tiden för att hinna med en morgonpromenad eller en löprunda. Det är många timmar som jag ska sitta sedan.

Bussen ankom till Vancover som den skulle och på hotellet var jag en dryg timma senare. SkyTrain från bussterminalen med byte vid Waterfront inne i stan och sedan raka spåret till Richmond och promenad från tågstationen till hotellet.

Och det är stad här också. Jag bor inte direkt i bushen. Det är ett väldigt livligt område det här som kineserna intagit. Det är ingen hejd på det. I övriga delar av Kanada skriver man allt på engelska och franska, men här är det engelska och kinesiska.

Nu ikväll var jag inne i en livsmedelsbutik modell XXXXXL och där var även alla skyltar som visar vad som finns i respektive gång på engelska och kinesiska och halva butiken verkade rikta sig till kineser.

Det är helt sjukt vilket utbud det finns i mataffärer i Nordamerika. Och jag menar HELT SJUKT! Om vi tar en gång i kvällens matbutik som ett exempel så var den lika lång som fyra-fem gångar på ICA Malmborgs i Limhamn och på båda sidor fanns nötter, frön och spannmål i genomskinliga rör vars innehåll man tappar upp själv i plastpåsar och sätter en klämma på med samma nummer som röret så att kassapersonalen sedan kan ta betalt.

Äggvitor i tetrapak såg jag också. Det går inte att beskriva utbudet. Det är inte två olika sorters ketchup. Det är femtio. Olika märken och olika storlekar. Frysboxarna. Jeeeez! Det var meter efter meter efter meter efter meter med sådant som såg kinesiskt ut. Bröd, flingor, konserverade grejer – det finns för precis alla smaker och mer därtill. Det är verkligen absolut ingen hejd på utbudet. Vi är fattiga i Sverige på många håll.

Nåväl, efter att ha checkat in på hotellet pep jag iväg till American Grille en bit bort på gatan och åt en varm quinoasallad och sedan tog jag tåget igen och den här gången var målet McArthurGlen Vancouver. Det är ett nytt shoppingområde a la outlet bredvid flygplatsen där bättre butiker samlats. Det var inte så stort, men ska bli större. Ödemark bredvid ska bebyggas med ytterligare butiker.

Jag får ha 23 kilo i resväskan och det har jag så jag kunde inte shoppa loss, men några småsaker blev det. Dock köpte jag ingen choklad på Lindt. De har en stor butik på området med bland annat sina megagoda chokladkulor. Sjuhundrafemtioelva olika sorter så klart till starkt reducerat pris. Men jag tackade till och med nej till chokladen som bjöds när jag kom in genom dörren. Duktigt va?! Jag köpte sex-åtta kulor från Lindt för ett år sedan eller nå´t på ICA Maxi i Västra Hamnen och min mage pajade direkt plus att jag blev förfärlig i ansiktet och jag vill inte vara drabbad av den skiten, rent ut sagt, så jag klappade mig på axeln och tyckte att jag var duktig när jag gick ut genom dörren igen. Oshoppad!

En annan notering gjordes – den var svår att undvika: Flygplanen flyger in över McArthur och om ni visste vad det dånar! De flög så lågt att det nästan gick att se passagerarna. Utan överdrift. Helt galet!

Men nu ska lugnet sänka sig över datorn och det här blir sista inlägget från den här resan. Vi får se när nästa reseblogg kommer. Nästa resa går till New York och det är en kortis och jag är inte ens säker på att jag tar med mig datorn. Jag reser ut den 23 september, firar födelsedag den 25:e och lyfter från Newark igen den 26:e. På programmet står bland annat 9/11-museet. Det var inte öppet när jag var där för drygt två år sedan och det är något som jag ABSOLUT vill se. Någon musikal blir det också tror jag. Jersey Boys och Phantom of Opera har första tjing. Jag kör budgetvarianten och beställer inga biljetter hemifrån utan köper det som finns kvar till reducerat pris på plats. Det blir som det blir.

Bland bilderna nedan:
– Notera toaletten. Mor och barn kissar tillsammans. Jag har aldrig sett denna genomtänkta form av toalett och var tvungen att fotografera!

Tack alla som läst och kommenterat! På återhörande!

Kommentera

