Fler erfarenheter: Bikramyoga

I november 2012 testade jag bikramyoga första gången. Efter första klassen kunde jag inte begripa vad det är för konstiga människor som går på något sådant. 90 minuters yoga i ett rum som är uppvärmt till 40,5 grader. Självplågeri typ.
Men jag gick dit dagen därpå igen och sedan har jag fortsatt med avbrott för exempelvis återhämtning när reumatismen konstaterades.

Reumatismen fanns redan i kroppen när jag började med bikram. Faktum är att det var symptomen av den som gjorde att jag började. Jag svullnade i fötter, anklar och händer och beklagade mig hos en massör. Hon tyckte att jag skulle gå på bikram och bli av med vattnet den vägen. Är du helt knäpp, sa jag, jag kan inte vara i ett rum som är 40 grader i 90 minuter, men jag led så av skvalpet i fötterna att jag gick dit ändå. Skräckslagen. Vad är det jag givit mig in på?

Men jag blev så tänd på bikramyoga att jag även testat när jag varit ute och rest. New York var första gången, Hong Kong andra och nu kan jag även sätta Kelowna på kartan. Jag har till och med firat nyårsafton med en bikramklass. Det var den häftigaste nyårsafton jag haft. Vi började kl 22.30 och var klara ungefär när klockorna började ringa in det nya året. För en oinvigd låter det som tokerier, men det var faktiskt Halleluja Moment rakt igenom. Svettas ut det gamla året och göra plats för det nya. Det var stort.

I bikramyoga utövar man positionerna på samma vis över hela världen så det är bara att stövla in på en klass och du vet precis vad som ska hända. Det är skönt för hjärnan. Du behöver inte fundera på vad som komma skall, det är ”Just Do It” som gäller.

Men förberedd måste man vara. Man bör absolut ha tankat på med vatten redan dagen innan, det är en klar fördel om man äter bra mat, inte dricker kaffe innan och undviker alkohol – det är liksom ingen idé att slita i ”svettrummet” i 90 minuter bara för att sedan bryta ner kroppen med vin. Att ha haft bra sömn är också att rekommendera.

Jag dricker gärna rödbetsjuice också när jag har en en aktiv period. Eller någon grön variant som innehåller selleri och fänkål. Dryckerna kör jag själv hemma. Rödbetor och fänkål är bra för syresättningen och selleri innehåller salter. Fikon är inte fel heller. Magnesium. Magnesium forsar ur kroppen när man svettas. Nitrater (rödbetor och fänkål) omvandlas i kroppen till kväveoxid och fungerar kärlvidgande. Kärlvidgningen gör att syre lättare når ut till cellerna och en bättre tillgång på syre innebär ett mer effektivt muskelarbete. Om man tycker att rödbetor smakar jord kan man köra ner en bit ingefära i juicepressen också så försvinner det.

20 CAD betalade jag för en drop-in-klass här. Det är betydligt bättre pris än i Hong Kong. Där har jag för mig att det gick lös på 380 HKD och det är liksom dubbla priset. Men hyror och löner är helt annorlunda i Hong Kong än här. Matta och handduk hade jag med mig, annars kan man hyra det mot avgift.

Det var värt besöket, jag kommer defininitv tillbaka när jag besöker Okanagan Valley nästa gång. På bilden syns jag med killen som höll ihop det, Chuck Woodward. Och som vanligt är det suddiga bilder när jag ber andra plåta och det får ni stå ut med.

Efter bikram fick jag vara chaufför. Liam går på fotbollsskola den här vecka i regi av FC Barcelona och hans pappa, som skulle hämtat honom, fick åka ut på ett jobb så jag ryckte in. Skolan är mellan 9 och 12 måndag-fredag och min klass var slut 10.45 så det passade bra att jag plockade upp honom på vägen hem. Nästa vecka är det hockeyskola. Måndag-fredag från arla morgonstund till sen eftermiddag. Full rulle.

Nu närmar sig klockan halv två och jag ska äta någon slags brunch. Innan bikram kan man nämligen inte stoppa magen full av mat. Då riskerar man att må illa och det går heller inte att röra sig med frukostmat i tarmarna. Så jag är HUNGRIG som en varg nu. Ikväll blir det indisk take away. Det har jag och Liam bestämt. Chana Masala ska jag ha. En gryta som jag brukar göra hemma och som har kikärtor om bas. MUMS!

Kommentera

