Latmansdagens dag

Idag hade jag ju en idé om Shannon Lake och 18 hål, men när jag vaknade vid halv åtta (!) hade jag inte alls lust med det så det blev en lat morgon och sedan körde jag till Kalala Winery för att se hur det ser ut där. Jag blev inte så många erfarenheter rikare. Jag såg skylten Shop, men hittade ingen shop och det enda jag kom hem med var några bilder.

Vingårdar finns det väääldigt många här. Vingårdar, fruktodlingar och golfbanor – de ligger nästan på varandra. Fruit Stands – alltså fruktaffärer från odlarnas egna odlingar – finns precis överallt. Persikor från Okanagan Valley är berömda i hela Kanada tror jag och de är verkligen något att ”skriva hem om”. Stora som apelsiner och saftiga som jag vet inte vad. Strax söder om West Kelowna ligger ett samhälle som heter Peachland. Det är ett mycket passande namn.

Efter Kalala Winery kom jag på att jag skulle kunna prova massage på The Cove Lakeside Resort så nästa anhalt blev deras spaanläggning där jag fick tid en timma senare. Och den var rätt bra, men inte direkt värd priset – 105 CAD för en timma, men what the heck – I only live once. Jag valde olja med lavendeldoft och jag tror att jag somnade till när hon kom till benen.

Google Map är den website som jag besöker oftast. Det är inte bara när jag är ute och reser, jag kan ha sajten som nattlektyr hemma. Man får en väldig massa intressanta upplysningar av att studera kartan och i det här fallet hade jag sett att det finns en nötfarm alldeles bredvid The Cove så efter massagen körde jag dit. Något nötstånd hittade jag inte, men de arrangerar guidade turer bland nötterna från mitten av juli tills slutet av augusti så verksamhet finns och det var ganska mycket folk i rörelse i området.

Lite längre bort på gatan ligger Pebble Beach och där har syster med familj aldrig varit så jag körde dit för att reka. Det är en mindre strand med småsten i ett rikemansområde och hundar är inte välkomna – familjehunden heter Brutus, en trevlig jycke på snart 12 år och honom måste man tänka på också. En stor gräsplätt finns och mitt på den en volleybollplan. Skulle kunna tänka mig att besöka Pebble Beach igen i morgon eftermiddag. Lugnare där än The Docks som jag skrev om häromdagen.

Och sedan har det minsann börjat REGNA! Termometern sjönk från 25 till 17 grader på ett bräde och det går inte att se till andra sidan om Okanagan Lake. Så dåligt väder det är just nu utanför fönstret har jag aldrig varit med om här. Men som jag och syster konstaterar: det gör inget om temperaturen sjunker lite och det regnar en halv dag. Solen skiner tillräckligt ändå.

Kommentera

