Okanagan Valley says hi!

Uret närmar sig halv tio och fläkten går för fullt. I West Kelowna, Okanagan Valley, är det svettigt värre och i morgon och på fredag sägs temperaturen ränna iväg till +34.

Bussresan hit förflöt utan stopp, chauffören trampade på gasen och vi var framme en halvtimma före utsatt tid. Fyra timmar blankt. Min syster hämtade mig på Greyhounds station en dryg kilometer varifrån de bor och sedan var vi och handlade lite mat och efter att ha ätit och packat upp sänker sig nu lugnet.

Under tiden jag åt – här äter man när och vad man själv vill – kollade jag på Barack Obamas tal på det demokratiska konventet. Det är en engagerad president som det amerikanska folket i höst säger hej då till. Jag hörde också hans hustru Michelles tal häromkvällen och vilket tal hon höll. ”I wake up in a house every morning that was build by slaves”. Igår fick jag skratta med Bill Clinton, han var underhållande och personlig och jag ser fram emot dotterns tal i morgon. Tänk om Sverige hade haft sådana partyföreställningar i sina valrörelser.

I morgon och på fredag har jag hyrt bil och tanken är att jag ska dra iväg till Osoyoos 12-13 mil söderut. Det ligger alldeles vid den amerikanska gränsen och sägs vara Kanadas varmaste plats. Ökenlandskap och varningar för skallerormar utfärdas. Jag ska INTE ut och vandra i terrängen där. Väderutsikterna för Osoyoos i morgon är 34 grader. På fredag 35.

Det kan vara så att jag förlänger bilhyran under hela min vistelse här. Vi får se hur jag tycker att det är. Det är första gången jag hyr bil på egen hand och just här i West Kelowna är det rätt bra med bil. Bussarna har jag full koll på, men eftersom jag samlar på erfarenheter får det bli bilhyra den här gången. I alla fall under morgondagen och på fredag.

Kommentera

