18 hål på University Golf Course

Just nu står stegklockan på 21.128 och så många fler blir det inte idag. Jag hoppas att jag är ”slut som artist” om ett par timmar och sedan vaknar klockan sex. Och har sovit HELA NATTEN!

När jag var hemma från löprundan plockade jag fram yogamattan och sedan var det dusch och frukost och halv nio begav jag mig ut igen för att ta bussen till University Golf Course, en sträcka på en knapp halvtimma och utan byte.

Jag hade med mig skor, bollar, peggar och annat som är bra att ha när man ska ut på banan, men jag hade bestämt att prova rangen först för att se om jag träffade bollen. Det gjorde jag trots att klubborna var skuttiga. Klubbor till rangen lånar de ut gratis tre åt gången, men de var så skruttiga att jag frågade om jag fick ta dem som är till kurserna istället. Efter att ha lämnat mitt kreditkort som pant fick jag det och vilken skillnad! Man ska riktigt virke i sin utrustning.

Eftersom det gick bra på rangen kom jag fram till att jag skulle gå 18 hål också och fick tee time en dryg timma senare. Personalen var väldigt engagerad överallt och när de fick höra att jag var ”visiting from Sweden” gullade de ännu mer. Stensons seger i British Open hade de full koll på.

Egna klubbor har jag inte med mig hit så dem hyrde jag. Klubbor har jag aldrig hyrt innan och visste inte vad jag skulle få och hur det skulle fungera, men det gick jättebra! Nästa gång jag köper nya klubbor så blir det TaylorMade – Kalea hade jag idag! Drivern (säljs på Dormy!) var rena drömmen, den gick som smort och jag började med två 3-poängare. Ut (de första nio hålen) fick jag ihop 18 poäng och hem (de sista nio hålen) fick jag nöja mig med 12. Ett struket ut och två hem.

Jag lever på hoppet att resultatet hade blivit bättre om jag haft min golfklocka som visar avstånd till green. Den version av Garmin Approach som jag har innehåller inte banor i Nordamerika – endast Europa och Asien. Jag har en äldre version och då kan man inte få in de nordamerikanska banorna, så avstånd fick jag gissa. Det kan vara lite tricky när man närmar sig målet och banguide med strategiska avstånd verkade inte finnas och 100-metersmarkeringarna fick man leta efter i marken. Klubbor mellan sandwedge och pitch innehöll inte bagen och hemma har jag två klubbor att välja på mellan dem. Det är när man närmar sig hålet som golf blir konstform och då är utrustningen extra viktig.

Banan är en skogsbana och underhållet var mycket bra. Lite mindre bra på de sista nio, men allt var av hög kvalitet. Vatten hade vi bara på ett hål, ett par doglegs och sedan var det mest rakt fram som gällde. De sista nio var smalare så där gällde det att slå rakt. I bunkrarna var jag två gånger, men jag kom ut på första försöket. Allt som är ur bunker är bra och var bollen sedan hamnar bryr jag mig mindre om. Det är att komma ur sandlådan som är prio ett.

Jag spelade med ett par som bor i Richmond söder om Vancouver (sammanbyggt). De har bott här drygt 20 år, inflyttade från Hong Kong, och en man från Montana, USA. Paret var väl inga stjärnor direkt, men mannen från Montana drog iväg bollarna med bra längd.

Drygt 100 CAD betalade jag för 18 hål inklusive hyra av klubbor och vagn. Notera hjulen på vagnen – det var mycket lättare att köra med så stora hjul. Hyrvagnar kan vara si och så annars. Jag har hyrt vagn på mina golfresor vid nyår och de lämnar rätt mycket övrigt att önska, men den här var jättebra. 100 CAD må vara ungefär 700 svenska riksdaler, men jag är flera erfarenheter rikare så det var det värt.

En riktigt trevlig dag i den 28-gradiga värmen hade jag och trots bara 30 poäng är jag nöjd. Det är inget jag vinner Glasbruket Open på, men det är tre veckor kvar tills den tävlingen. Tanken är att spela ett par gånger i West Kelowna också. Two Eagles har jag siktat in mig på, men där är det över 30 grader så ska jag spela så måste det bli ”early birds”.

Kommentera

